UWAGA! Ta strona używa plików cookie i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, dostosowywania stron do indywidualnych potrzeb użytkowników oraz w celach reklamowych i statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że pliki cookie będą zapisywane w pamięci urzadzenia. W każdym momencie można zmienić te ustawienia. Szczegóły w: Polityka prywatności
[Zamknij]

Dzisiaj jest: piątek, 22 marca 2019

eZambrów » Wiadomości » Zgubiłeś dowód? Zgłoś to przez Internet

Zgubiłeś dowód? Zgłoś to przez Internet

3 stycznia 2019, 11:20, Ministerstwo Cyfryzacji, red. MK

W trakcie sylwestrowej nocy zgubiłeś lub uszkodziłeś dowód osobisty? Dla swojego dobra zgłoś to jak najszybciej. By to zrobić, nie musisz iść do urzędu.

- Każdy, kto chce zgłosić przez Internet utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego, musi mieć Profil Zaufany - przypomina minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Dzięki niemu potwierdzi swoją tożsamość. Chodzi o to, by nikt nie mógł się pod nas podszyć - dodaje.

Sprawdź, jak założyć Profil Zaufany.


Co dalej?

Po pierwsze, pamiętaj, że w zgłoszeniu utraty/kradzieży lub uszkodzenia dowodu osobistego nikt nie może Cię wyręczyć. Musisz to zrobić osobiście. W przypadku dzieci do 18. roku życia, osób całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionych w ich imieniu formularz mogą złożyć odpowiednio - rodzic, opiekun prawny lub kurator.

Po drugie, wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl

A teraz po kolei:

1. Kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie.
2. Zaloguj się na swój Profil Zaufany.
3. Wybierz, co chcesz zgłosić -- utratę lub uszkodzenie dowodu. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze twojego dowodu -- wybierz sposób, w jaki dostarczysz go do urzędu.
4. Nie musisz wybierać urzędu, który przyjmie twój wniosek. System wyświetli adresata (urząd, który wydał twój dowód).
5. Odpowiedz, czy i w jaki sposób chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu.
6. Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie.
7. Wyślij zgłoszenie. Wyświetli się komunikat, że zostało wysłane. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
8. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu -- zanieś dowód do urzędu albo wyślij pocztą.

Dobra wiadomość: usługa jest w pełni bezpłatna.

Ważne?

Od razu po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni Twój dowód osobisty. Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu, zaznacz to w formularzu. Możesz je odebrać w urzędzie, otrzymać pocztą lub przez Internet. Zatrzymaj zaświadczenie -- może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.

WAŻNE:

1. Zaświadczenie, które dostaniesz od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości.
2. Teraz potrzebujesz nowego dowodu osobistego. Wniosek o jego wydanie również możesz złożyć online. Sprawdź, jak to zrobić.

O czym jeszcze pamiętać?

Jeżeli twój dowód zaginął lub ktoś ci go ukradł - zgłoś to w swoim banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.

Zgłoś utratę dowodu w banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego. Sprawdź listę banków, w których możesz zgłosić utratę dowodu.

Jeżeli podejrzewasz, że Twój dowód został skradziony zawiadom również Policję.

Jeśli jesteś za granicą, zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po zgłoszeniu urzędnik unieważni twój dowód.

źródło zdj. Ministerstwo Cyfryzacji